دلايل و درمان‌هاي خانگي 5 مشکل شايع دندانپزشکي


 






 
تصور کنيد همين الان در يک مطب دندانپزشکي نشسته‌ايد و مي‌توانيد هر مشکلي که با دندان‌ها و لثه‌هاي‌تان داريد با دندانپزشک‌تان در ميان بگذاريد. براي خيلي‌ها ويزيت منظم دندانپزشکي کار شاقي است و آن را هر روز به آينده موکول مي‌کنند. اگر شما هم از همين گروه‌يد، بد نيست با اين مطلب همراه شويد؛ چون قرار است مطب دندانپزشکي را با اين مطلب به منزل شما بياوريم. شايع‌ترين مشکلاتي که بيماران با دندان‌پزشکان در ميان مي‌گذارند و آنها برايش راه‌حل ارائه مي‌دهند، به قرار زير است.

دندان‌هاي‌تان بدرنگ شده؟
 

معمولا دندان‌ها به وسيله مواد غذايي و نوشيدني‌هايي که در آن مواد رنگي وجود دارد، رنگ مي‌گيرند. نوشابه، چاي، قهوه، زعفران، ادويه‌ها و... همه و همه مي‌توانند دفتر سپيد دندان‌هاي شما را رنگي کنند. در اين ميان اگر سيگاري هستيد بايد سيگار را يکي از دلايل اصلي تغيير رنگ دندان‌هاي‌تان بدانيد. بهترين پيشنهاد دندانپزشکان براي پيشگيري از رنگ گرفتن دندان‌هايتان بسيار ساده است و آن اين است که به‌طور منظم و روزانه دندان‌هايتان را مسواک بزنيد و نخ بکشيد و به ويژه پس از نوش‌جان کردن مواد غذايي رنگي و يا حتي سيگار کشيدن خميردندان‌هاي سفيدکننده مي‌توانند مواد رنگي را از روي دندان‌هاي شما بزدايند. شيمي‌درماني و راديوتراپي نيز مي‌توانند دندان‌هاي شما را بدرنگ کنند. داروهاي ضد مالاريا، برخي از آنتي‌بيوتيک‌ها و داروهاي ضد آکنه و آرتريت روماتوييد مي‌توانند ردپاي رنگي روي دندان‌هايتان به جا بگذارند. در صورتي که احتمال مي‌دهيد داروهايي که مصرف مي‌کنيد رنگ دندان‌هايتان را عوض کرده‌اند از پزشک‌تان بخواهيد داروهايي جايگزين اين داروهاي رنگ‌زا را به شما معرفي کنند. اگر به يک داروخانه سر مي‌زنيد مي‌توانيد انواع ژل‌ها، خميردندان‌ها و چسب‌ها و نوارهايي را پيدا کنيد که مي‌توان از آنها براي سفيد کردن دندان‌ها استفاده کرد. با وجود اين گاهي لازم است شما براي سفيد کردن دندان‌هايتان حتما به مطب دندانپزشکي برويد به هر حال نکته اصلي اين است که پيش از اينکه از هر يک از اين محصولات استفاده کنيد به يک دندانپزشک مراجعه کنيد تا يک معاينه کامل از سلامت دندان‌ها و لثه‌هايتان انجام دهد. پيش از استفاده از محصولات سفيدکننده لازم است تمام پوسيدگي دندان‌هايتان ترميم شوند ولي تصور نکنيد سفيدکردن دندان‌ها کاملا بي‌خطر است. بسياري از افراد پس از سفيد کردن دندان‌هايشان حساس مي‌شوند و با خوردن يا نوشيدن هر غذاي سرد و گرم دندان‌هايشان تير مي‌کشد. گاهي اين محصولات به لثه‌ها آسيب مي‌رسانند، به ويژه مواد سفيدکننده‌اي که حاوي اسيد هستند مي‌توانند پا را از اين فراتر گذاشته و مينا که لايه محافظ دندان است را از بين ببرند. پيش از آنکه هر يک از محصولات سفيدکننده خانگي دندان‌ها را خريداري کرده و در منزل استفاده کنيد، حتما با دندانپزشک‌تان مشورت کنيد.

سيم‌هاي ارتودنسي، دهان‌تان را زخم کرده؟
 

سيم‌هاي ارتودنسي روي دندان‌ها به‌طور کلي احساس راحتي را براي هر کسي به وجود نمي‌آورند و به خودي خود ايجاد درد مي‌کنند، چرا که اين سيم‌ها به اين دليل به دندان‌هايتان سيم شده‌اند که به مرور زمان به دندان‌هايتان نيرو وارد کرده و آنها را حرکت دهند و وارد شدن همين نيروي مداوم به دندان‌هايتان و حرکت آنها به مرور زمان ايجاد درد خفيفي مي‌کند. تماس سيم‌ها با لب، گونه و زبان‌تان مي‌تواند اين بخش‌هاي دهان‌تان را زخم کند. اگر دهان‌تان زخم شده است و غذا خوردن برايتان دشوار است از يک آب نمک ولرم و رقيق (نصف قاشق چاي‌خوري نمک در يک ليوان آب ولرم) استفاده کنيد و دهان‌تان را با آن شستشو دهيد. غذاهاي نرم مانند سوپ و يا آش ميل کنيد. در صورتي که زخم دهان‌تان بسيار بزرگ است و دايم سيم ارتودنسي با آن تماس پيدا مي‌کند، تلاش کنيد بخش آزاردهنده سيم را با يک قطعه موم ارتودنسي بپوشانيد. شما مي‌توانيد از يک محلول بي‌حسي موضعي (اسپري ليدوکايين) روي زخم استفاده کنيد تا به صورت موقتي بي‌حس شده و درد و ناراحتي آن را حس نکنيد. سيب گاز زدن و جويدن آب‌نبات سخت مي‌تواند سيم‌هاي اردتودنسي شما را شل و جدا کند. سيب را قطعه‌قطعه‌ کرده و نوش جان کنيد.

با دندان‌ مصنوعي‌تان مشکل داريد؟
 

حفظ بهداشت دست‌دندان‌تان باعث مي‌شود شما پاي بسياري از ميکروب‌ها و قارچ‌ها را از دهان‌تان کوتاه کنيد، در حالي که اگر آن را مرتب تميز نکنيد يک دنيا ميکروب را هر روز در دهان‌تان مي‌گذاريد و با آنها زندگي مي‌کنيد. شما بايد حداقل يک بار در طول روز دست‌دندان‌ را با محلول شستشودهنده رنچر بشوييد. براي تميز کردن دست‌دندان‌تان يک مسواک نرم بخريد چون انواع ديگر مسواک‌ها مي‌توانند موجب سايش و خط انداختن دست‌دندان‌تان شوند. شما مي‌توانيد از خميردندان‌هاي معمولي براي مسواک زدن دست‌دندان‌تان استفاده کنيد ولي پيش از آن لازم است آن را در زير آب روان نگه داريد. دقت کنيد دست‌دندان در دست‌شويي از دست‌تان نيفتد، چراکه در اين صورت بسيار آسان خواهد شکست. بهتر است در ساعات خواب شبانگاهي، دست‌دندان‌تان را از دهان‌تان خارج کنيد تا مخاط دهان‌تان التهاب‌اش کاهش يابد. در طول اين ساعات دست‌دندان را درون آب نگه داريد تا خشک نشود و ترک برندارد.

از ‌بوي بد دهان‌تان شکايت داريد؟
 

شايد از بوي بد دهان‌تان به ستوه آمده باشيد. اولين قدم اين است که پس از صرف هر غذا دندان‌هايتان را مسواک بزنيد و از يک دهان‌شويه نعنايي استفاده کنيد. دهان‌شويه را 20 ثانيه در دهان‌تان بچرخانيد و به بيرون تف کنيد. هر شب قبل از مسواک زدن، دندان‌هايتان را نخ بکشيد. در هنگام مسواک زدن حتما سطح زبان‌تان را مسواک بزنيد. در طول روز مقدار کافي آب بخوريد تا دهان‌تان خشک نشود. اگر دهان‌تان خشک شود بقاياي سلول‌هاي مرده از دهان‌تان پاک نمي‌شود. براي افزايش بزاق‌تان مي‌توانيد آدامس بدون قند بجويد. غذاهاي حاوي سير و پياز را کمتر مصرف کنيد. اين مواد حتي پس از هضم و جذب نيز مي‌توانند باعث تراوش و تبخير مواد بودار از ريه شما شوند و نفس‌تان را بدبو کنند. اگر اين راهکارها مفيد نيفتد به پزشک يا دندانپزشک‌تان مراجعه کنيد. بوي بد دايمي دهان مي‌تواند نشانه آبسه دندان‌ها، بيماري‌هاي لثه‌اي، عفونت‌هاي سينوسي و سينوزيت مزمن، برنشيت مزمن و يا حتي مشکلات گوارشي باشد.

دندان‌هاي کودک‌تان درد دارد؟
 

بين 6 ماهگي تا 2 سالگي دندان‌هاي شيري کوچولوي شما جوانه مي‌زنند و در دهان‌اش پشت سر هم رديف مي‌شوند. بچه‌ها در اين سنين دردي را در دهان‌شان حس مي‌کنند که ممکن است چون نمي‌توانند آن را بيان کنند، بي‌قراري کنند. براي اينکه درد و ناراحتي کوچولوي‌تان را کاهش دهيد يک شي خنک و نرم به او بدهيد تا بجود ولي دقت کنيد اين شي بايد به اندازه کافي بزرگ باشد که کودک آن را نبلعد. شما مي‌توانيد براي خنک کردن آن را 30 دقيقه در يخچال نگه‌ داريد. دندان‌ها و لثه‌هاي کودک را با يک مسواک انگشتي ماساژ دهيد و تميز کنيد. مصرف شربت استامينوفن با مشورت پزشک مي‌تواند درد و ناراحتي فرزندتان را کاهش دهد. وقتي دندان‌ها جوانه مي‌زنند آب دهان‌ کودکان روان مي‌شود بنابراين هنگام خواب يک دستمال زير سر او بيندازيد تا آب دهان اضافي او را جمع کرده و باعث ايجاد جوش و خارش روي پوست صورت او نشود.
منبع:www.salamat.com